Friday, September 25, 2009

Very large sprites September 1-2


East of Perpignan a very active circular storm complex produced some very large sprites in the early morning of last September 2nd, caught by a camera at Pic du Midi. Several events consisted of a long lasting sequence of groups of sprites. The tendrils reached very low altitudes measured to be 30-35 km and, with secondary TLE (troll?) extending below it and lasting for 40 ms. The lower visible part of the troll above an interfering cloud bank is at an altitude of around 27 km, so it is quite high above the cloud tops, still.

Here are some frames of an earlier one, starting with the 3rd frame of the sprite (initial two frames show column sprites, extending downward with a dark band in between (a strange behaviour I've noticed also in earlier secondary TLE events), followed by a very low carrot sprite, the massive group, disappearing with no traces left in the next frame, and like in the other case, remaining activity at low altitudes.




Note also the remarkable geometry of the bunch of tendrils. This could be a very interesting case for more in-depth study in combination with ELF data.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Wow Oscar.. Ik ben zwaar onder de indruk van deze blog.. Weet niet waarom ik hiernaar ging zoeken, maar ik kwam op een of andere vage manier op jouw blog terecht..

Op een of andere manier krijg ik het gevoel dat je iets totaal anders filmt dan dat je misschien kan vermoeden.

Er schiet van alles door mijn hoofd als ik deze blog doorlees en de foto's bekijk.. Van engelen tot buiten zintuigelijke wezens..

Met het blote oog is dit niet waar te nemen toch? Met infrarood?

Waarom is er ineens een verbod op een infrarood functie op een videocamera? De eerdere video mini dv camera's hadden die functie.. Was het toen niet de zogenaamde door de kleren heen kijk functie die hier een einde aan maakte?

Volgens mij is er zoveel meer te zien in infrarood en/of licht wat we met het blote oog niet kunnen waarnemen. Het voor ons zichtbare licht is maar een klein gedeelte van het totale licht.

Tot voor kort wist ik niet eens van het bestaan van dit fenomeen af. Aangezien ik een ware onweerliefhebber ben, spreekt ook dit onderwerp me gigantisch aan!

Bedankt en ga zo door! :)

Belvedere

November 08, 2009 8:16 pm  

Post a Comment

<< Home